St.Lambertuskerk te Drunen
De kerk te Drunen
(1950-1952) was volledige nieuwbouw, berekend voor 1200 personen. Dit aantal is
vergelijkbaar met de Franciscuskerk in Bolsward maar qua stijl hebben we het
hier over een volledig ander gebouw.
Ook deze kerk heeft een Basilica-achtige stijl,
maar de schipramen ontbreken daarvoor op de bewuste plaats.
In het front van de kerk waren oorspronkelijk twee
gelijke klokkentorens gepland, waartussen het portaal met puntdak zich zou gaan
bevinden. Bij de uitvoering is op deze middelste plaats echter het puntdak
vervallen en is er een rijzige middentoren gekomen.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
In het schip bevinden zich gemetselde schipbogen
waartussen zich gewelven bevinden. Deze zijn sober uitgevoerd qua
kleurstelling, maar interessant als je let op het metselverband: In de aanzetten
van de gewelven is een halve cirkel als metselversiering aangebracht, en in het
midden eindigt het gewelf in een gemetseld vierkant. Omdat in deze kerk slechts
één kleur steen is gebruikt heeft de kerk een sober karakter en hierdoor valt
deze versiering bijna niet op.
De transepten zijn niet overwelfd met baksteen,
maar hebben een plafond van beton. De latei die het plafond draagt rust op een
kleinere pilaar en is geheel in het zicht gelaten. Het priesterkoor is vrij
donker, er zijn slechts twee kleine ramen ter weerszijden van het hoogaltaar. Het
liturgisch centrum is in de loop van de tijd aangepast en een nieuw
celebratiealtaar bevindt zich nu ter hoogte van de transepten. Hiervoor is het
hoofdaltaar hergebruikt wat uit de Mariakerk van Waalwijk-Besoyen afkomstig is.
Dit altaar is ontworpen door Dom Bellot O.S.B., de leermeester van architect
Van de Leur, en het is dan om meerdere redenen goed gekozen om het juist in
deze kerk te herplaatsen. Het
bankenplan in het transept is aangepast om goed zicht te hebben op het nieuwe
liturgisch centrum.
Op de zangzolder staat een vrij groot pijporgel
opgesteld. Het is een instrument van Adema Kerkorgelbouw, en het eerste orgel
in een Katholieke parochiekerk wat na de Tweede Wereldoorlog weer in een dichte
kast is gebouwd. In de toren bevindt zich naast de luidklokken een carrilon.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Het
altaar, afkomstig uit de Mariakerk te
Waalwijk-Besoijen |
|
Deze kerk is min of meer de laatste in een serie
van vlak na de Tweede Wereldoorlog waarin Van de Leur in een stijl, verwant aan
de 'Bossche school' heeft ontworpen. Deze kerken echter niet zo sober als wat
Dom Van der Laan in zijn 'Bossche school' propageert. Kerken van Van de Leur
vertonen, als je goed kijkt, speelse elementen in metselwerk en raamvormen met
keperboog. Iets wat hij heeft geleerd van zijn leermeester Dom Bellot O.S.B.
De Sacramentskerk te Nijmegen en de St.Joseph
Opifex-kerk te Leidschendam zijn van zeker 10 jaar later en hebben geen
stijlbinding meer met zijn eerdere werken.
foto's:
A.W.A. Lukassen en A.A. Lukassen, december 2014 en februari 2012
|
|
|
|
|
|